Saturday, February 4, 2012

تلفات غیرنظامیان افغان به بالاترین سطح خود رسیده است


سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده که آمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان ظرف پنج سال اخیر به بالاترین سطح خود رسیده است.
هیات کمک سازمان ملل در افغانستان ـ یوناما ـ در این گزارش نوشته که شمار تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۱ به ۳۰۲۱ نفر رسیده، در حالی که سال قبل از آن، این آمار ۲۷۹۰ و در سال ۲۰۰۹ میلادی ۲۴۱۲ نفر بوده است.
بر اساس یافته های یافته این گزارش، شورشیان عامل کشتار بیشتر این قربانیان بوده اند.
در گزارش سازمان ملل بمب‌های کنار جاده‌ای و بمبگذاری انتحاری مرگبارترین عوامل تلفات غیرنظامیان دانسته شده است.
نویسندگان گزارش افزوده اند که تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۱ میلادی در اثر حملات هوایی برای حمایت از نیروهای دولتی نیز افزایش یافته است.
یان کوبیش، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان گفته است: "کشتار کودکان، زنان و مردان افغان در این جنگ همواره رو به افزایش بوده است. غیرنظامیان افغان بهای جنگ را بیشتر از همه پرداخته اند."
او همچنین تاکید کرده است: "طرفهای درگیر در جنگ باید حد اکثر تلاش خود را به خرج دهند تا از غیرنظامیان محافظت شود و افزایش تعداد قربانیان و مجروحان غیرنظامی در سال ۲۰۱۲ تکرار نشود."
سازمان ملل در این گزارش با عنوان "گزارش سالانه ۲۰۱۱ در باره محافظت از غیرنظامیان در جنگ مسلحانه" نوشته که مجموع قربانیان غیرنظامی از سال ۲۰۰۷ به این سو به یازده هزار و ۸۶۴ نفر رسیده است.
در این گزارش "عناصر ضددولتی" مسئول کشتار ۲۳۳۱ غیرنظامی در سال ۲۰۱۱ دانسته شده که ۷۷ درصد کل تلفات غیرنظامیان را تشکیل می‌دهند. این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۰ چهارده درصد افزایش یافته است.
همچنین عملیات در حمایت از نیروهای دولتی عامل مرگ ۴۱۰ نفر دانسته شده که شامل ۱۴ درصد از کل تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۱ می شود. این آمار نسبت به سال ۲۰۱۰ چهار درصد کاهش یافته است.
گزارش سالانه سازمان ملل عامل کشتار ۲۷۹ غیرنظامی دیگر را ناشناخته اعلام کرده و به هیچ طرف درگیر جنگ در افغانستان نسبت نداده است.
در گزارش آمده است: "وسایل انفجاری بزرگترین عامل قتل کودکان، زنان و مردان افغان در سال ۲۰۱۱ بوده که جان ۹۶۷ نفر یا یک سوم قربانیان غیرنظامی در جنگ (۳۲ درصد) را گرفته است."
سازمان ملل از رهبران طالبان خواسته است که قواعد جنگی را برای کاهش تلفات غیرنظامیان در جنگ رعایت کنند و اصول حقوق بشر را در مقررات جنگی خود بیفزایند و مطمئن شوند که جنگجویان تحت امر آنها پابند این اصول هستند.
سازمان ملل در گزارش سالانه خود افزوده: "در میان تاکتیک‌های جنگی نیروهای طرفدار دولت، حملات هوایی باعث بیشترین کشتاری شده که به این نیروها نسبت داده شده است."
این سازمان از نیروهای داخلی و خارجی در افغانستان خواسته که تلاش بیشتری به خرج دهند تا تدابیر لازم برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در عملیات آنها روی دست گرفته شود.
سازمان ملل می گوید که ۱۸۷ نفر در اثر حملات هوایی کشته شده اند و نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی ۹ درصد افزایش داشته است.
ناوی پلای، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر گفته که افزایش سال به سال تلفات غیرنظامیان در افغانستان "به شدت نگران کننده" است.








No comments:

Post a Comment

Followers